úterý 24. dubna 2018

Knížka Knížka


Dnes bych vám ráda představila jednu z pěti avizovaných knižních novinek. Řeč bude o velmi netradiční, leč velmi zajímavé knize s názvem Knížka.
Knížka se do mého povědomí vkrádala velice zlehka, pozvolna, tu a tam po sobě zanechávala nepatrné stopy. Nejprve o ní nadšeně mluvila moje sestra, poté jsem její jednoduchý bílý obal s modrým, žlutým a červeným puntíkem zahlédla na poličce v jedné olomoucké kavárně pro děti.



Když pak kniha ležela přede mnou doma na stole, zvědavě jsem do ní nakoukla. Ve stejný okamžik manžel za mými zády pronesl: „Co to jako je?“ Ze stránek na mě vykukovaly samé puntíky a jednoduché pokyny. No nic. Zase jsem ji zavřela.


Její podstatu jsem pochopila až poté, kdy jsem ji začala opravdu „číst“ (vlastně si tak trochu hrát). Kniha mě pohltila. Mé dětské já ve mně začalo radostně plesat.
O co tedy jde? Předně nečekejte, že budete číst Knížku jako normální knihu. Jedná se totiž o knižní hru. Viděno dětskýma očima – o hru s puntíky.
Začínáte s jedním puntíkem a dle pokynů na něj foukáte, ťukáte, hned na pravý, hned na levý, jednou, třikrát, na žlutý, na červený a puntíky se vám všemožně kupí, zdvojnásobují, zvětšují, zmenšují. A výsledkem je… A na to si musíte přijít sami! 😊



Důvtipnému čtenáři již jistě došlo, co Hervé Tullet (francouzský výtvarník, ilustrátor a autor knih pro děti rozvíjejících dětskou kreativitu) touto svojí knížkou pro děti zamýšlel. Formou skutečně originální hry se děti předškolního věku učí poznávat barvy, určovat pravou a levou stranu, plnit jednoduché pokyny, počítat od jedné do pěti a vytvářet si představu o číselných řadách, ale především rozvíjet pozornost.
Knížku ocení zejména pedagogové v mateřských školách a rodiče předškoláků. Stejně tak dobře upoutá i pozornost dětí na prvním stupni ZŠ. Myslím ale, že k tomu, aby zaujala také někoho z jiné věkové kategorie, stačí velice málo. Mít v sobě zvídavost a hravého ducha. Má teprve dvouletá neteř mi toho byla důkazem. A že jsme se pak o Knížku se sestrou přetahovaly jako dvě malé děti, raději pomlčím… 😊

Tullet, H. Knížka. Praha: Portál, 2016. 60 s.

Žádné komentáře:

Okomentovat